Waarom een sterke bedrijfscultuur essentieel is voor duurzaam succes
Blog
Waarom een sterke bedrijfscultuur essentieel is voor duurzaam succes
Een sterke bedrijfscultuur zorgt voor betrokken medewerkers. Geen toeval, maar het resultaat van bewuste keuzes. In een eerdere blog gaven we 6 stappen voor het bouwen van een sterke cultuur. Maar waarom zou je daar überhaupt tijd in steken? Misschien vraag je je dat als ondernemer af. Zeker als alles nu toch gewoon draait.
Er zijn verschillende soorten bedrijfscultuur. Een sterke cultuur klinkt als een nobel streven en dat is het ook. Geen luxe, maar fundament. Het beïnvloedt hoe mensen samenwerken, omgaan met verandering en zich voelen op de werkvloer. In deze blog onderzoeken we waarom een positieve cultuur in een bedrijf niet alleen fijn is, maar essentieel voor duurzame organisatieontwikkeling.
Een gezonde bedrijfscultuur
Uit onderzoek blijkt dat zowel werknemers als managers de werkcultuur binnen een bedrijf van groot belang vinden. Een gezond werkklimaat vertaalt zich naar concrete voordelen op de werkvloer: medewerkers voelen zich meer betrokken, ervaren minder stress en zijn productiever. Dat terwijl een negatieve cultuur juist tot stress en een hoog personeelsverloop kan leiden.
Wat is een bedrijfscultuur?
Het klinkt misschien vaag, maar dat is het niet. In de praktijk bepaalt de bedrijfscultuur de sfeer, samenwerking en uiteindelijk het succes van je bedrijf. De verwachtingen, ervaringen, filosofieën en kernwaarden van het bedrijf behoren allemaal tot de cultuur. Die cultuur speelt een belangrijke rol in de omgang met klanten of opdrachtgevers. Een bedrijfscultuur ontstaat niet in één dag, maar is gevormd door de tijd heen. Daarom vraagt een verandering van de cultuurbinnen een organisatie tijd en aandacht. De cultuur straalt uit op de nabije toekomst. Welke richting wil het bedrijf nemen? Waar wil het bedrijf naar toe?
Een passende bedrijfscultuur
Waarom zou je investeren in iets dat je niet direct terugziet op je factuur? De medewerkersbetrokkenheid is het meest zichtbare gevolg. Wie zich verbonden voelt met de doelen van het bedrijf, werkt gemotiveerder. Die intrinsieke drive maakt teams productiever. Met betrokken en productieve medewerkers worden doelen behaald en zelfs overtroffen.
Van binnen naar buiten
Intern gebeurt er dus veel in het bedrijf. Maar daar blijft het niet bij. Een sterke cultuur werkt door naar buiten. Klanten en sollicitanten voelen het. Het maakt je aantrekkelijker, als merk én als werkgever. Dat valt op bij de buitenwereld. Dat merk je aan de instroom: meer sollicitanten betekent meer keuze. En daarmee stijgt de kans op een echt passende match.
Voorbeelden van een goede bedrijfscultuur
Er zijn talloze manieren waarop een bedrijfscultuur tot uiting komt. Soms zit het in kleine gewoontes, soms in grootse visies. Hier zijn sprekende voorbeelden van organisaties die hun cultuur niet alleen verkondigen, maar echt leven:
Google Innovatieve familiecultuur
Google staat al jaren bekend om zijn vooruitstrevende werkcultuur. Omdat medewerkers er de ruimte krijgen om te experimenteren, samen te werken en bij te dragen aan iets groters dan zichzelf. Teams hebben een hoge mate van autonomie en innovatie is onderdeel van het dagelijks werk.
Amazon Snelheid en klantobsessie
Bij Amazon heerst de ‘Day 1’-mentaliteit. Kleine teams opereren als mini-startups binnen het grotere geheel. Ze experimenteren continu en handelen razendsnel, met maar één doel: de klant beter bedienen dan wie dan ook. Falen mag, stilstand niet.
Coolblue Alles voor een glimlach
Natuurlijk hoort Coolblue helemaal thuis in deze rij aan voorbeelden. Bij Coolblue staat de klant centraal. Dit komt tot uiting in de slogan ‘alles voor een glimlach’. De kernwaarden van het bedrijf staan hierbij centraal. De medewerkers van Coolblue durven te veranderen, ze zijn eerlijk, transparant en open. Zo hopen ze elke dag een beetje beter te worden. Dit doen ze op een eigenzinnige manier, zelf noemen ze het ‘een beetje anders’.
Nike Winnaarsmentaliteit
Nike ademt competitie. Zowel op de markt als in de sportwereld draait het om presteren, doorzetten en overwinnen. Die mentaliteit leeft door in de organisatie: altijd een stap sneller, altijd beter, altijd vooruit. ‘Just Do It’ is geen slogan, maar een mindset.
Een cultuurverandering in jouw organisatie
In de eerdergenoemde voorbeelden worden de werknemers samengebracht. In plaats van een groep losse individuen is er sprake van een samenwerkend team. Er ontstaat een samenbindend middel om de doelen van het bedrijf na te streven, omdat iedereen in deze doelen gelooft. Begint er al wat te jeuken? Een positieve bedrijfscultuur is de moeite zeker waard. Lees de blog de 6 stappen naar een sterke bedrijfscultuurom te weten te komen waar je kan beginnen.
Wil jij jouw organisatiecultuur versterken?
NinePlus People ondersteunt organisaties bij het bouwen van een cultuur waarin medewerkers floreren. Benieuwd waar jullie staan? Doe alvast de HR-scan